Právě stavíme
Nová linka pražského metra – protihluková hala
O letošním podzimu naše společnost rozhodně nezahálela a proto se s vámi s blížícím se koncem tohoto roku podělíme ještě o jednu z našich velmi zajímavých a významných zakázek. A není jí nic menšího než spolupráce naší společnosti KOSTKA stav s.r.o. se společností STRABAG a.s., kde jsme jako subdodavatel realizovali výstavbu základů a protihlukové haly sloužící k zastřešení a odhlučnění jámy pro výstavbu nové trasy pražského metra, linky D, poblíž budoucího umístění stanice metra Pankrác.
Zakázku za několik desítek milionů korun se nám podařilo zvládnout v téměř rekordním čase 2 měsíců a to i přes veškerou nepřízeň letošního podzimního počasí, se kterým jsme se museli v průběhu prováděných prací potýkat.
Jednolodní protihluková hala o rozloze 403m3 byla montována ve spolupráci se společností HalyComp s.r.o. a její ocelová konstrukce byla kotvena do základů tvořených ze železobetonových monolitických patek a následně opatřena stěnovým pláštěm s PIR panelů. Jen na stavbu a vylití patek jsme spotřebovali více jak 14 tun železa a více jak 350 tun betonu. Závěrem byla hala mimo jiné vybavena i dvounosníkovým mostovým jeřábem s nosností neuvěřitelných 44tun a výškou zdvihu přes 40m. Nemůžeme však opomenout ani úplný počátek zakázky, kdy před námi stálo několik desítek hodin terénních úprav a zemních a výkopových prací, včetně vázání armovací výztuže na míru daným potřebám přímo v místě staveniště.
Nová modrá trasa D je tak již čtvrtou trasou pražské podzemní dráhy, jenž si klade za cíl nelehký úkol. Jejím hlavním cílem je totiž zásadně zlepšit problematickou dopravní situaci zhruba 150 000 obyvatel. Nově vzniklá trasa bude mít celkem 10 stanic o délce 10,6km vedoucích od stanice Náměstí Míru (přestup na linku A) přes stanici Pankrác (přestup na linku C) až po depo Písnice. Celková výše výstavby je odhadována na neuvěřitelných 98 miliard korun a ve špičce bude schopna přepravovat až 10 500 osob s minimálním provozním intervalem 90s.
Plánování výstavby linky D však rozhodně není žádnou novinkou. Přestože podoba projektu prošla v průběhu let několika obměnami, tato linka vedoucí z jihu Prahy do centra byla původně plánována již na samém počátku budování sítě metra v šedesátých letech minulého století. V jednu dobu se dokonce uvažovalo o alternativě tzv. lehkého metra, které by částečně jezdilo i nadzemí. Z této varianty ale nakonec sešlo a dnes už pomalu, ale jistě získává nová linka svůj charakter a podobu.
Na svezení si ale budeme muset ještě chvilku počkat, jelikož její dokončení a spuštění do provozu je plánováno až na podzim roku 2029. Nezbývá tedy než závěrem poděkovat za spolupráci a všem ostatním stavebníkům přejeme co nejméně komplikací při stavbě a také spoustu dní příznivého počasí.